[Home Page]
   Expedice Himalaya 8000 - Kangchenjunga 2000
Zprávy z expedice...2.díl (minule)

Tak se konečně po dost dlouhé přestávce hlásíme z cesty do základního tábora. Nešlo to bohužel dříve, protože za satelitní telefon, který máme s sebou a díky kterému můžeme komunikovat, se platí skoro tři tisíce dolarů za povolení k dvouměsíčnímu provozováni a tolik jsme samozřejmě zaplatit nemohli. Takže telefon máme s sebou načerno. To nevadí vůbec nikomu, krom jediné osoby: je to tak zvaný styčný důstojník - a je to skutečná veš v kožichu. Takovou přidělí každému expedičnímu týmu nepálské ministerstvo turistiky, vy tomu chlapovi platíte mzdu, živíte ho a on na vás bonzuje vše, co děláte proti státem stanoveným předpisům. Nejvíc expedic to dělá tak, že styčnému důstojníkovi vysází výplatu předem a on jednoduše zůstane v Káhtmandů.

Horolezci mají pak svatý pokoj. My jsme vyfasovali ale nějakého aktivního šílence, který se nás drží jako klíště, vše si pamatuje, je velice pozorný a tím i nebezpečný. Tolik na omluvu a na vysvětlenou.

Dnes se nám podařilo spát první noc ve stanech, takže konečně máme trochu soukromí a můžeme bez velkého rizika satelitní telefon rozbalit. Do této doby jsme spali v lodgich (čti lodžích), což je nepálská obdoba něčeho, co by se mohlo zdálky blížit naší turistické ubytovně, kde jsou všichni pohromadě a koukají si až do talíře.

Teď už k vlastní cestě. Všichni se tady shodujeme - a to jsme toho dohromady celkem už dost viděli a zažili - že tento trekk, tedy přístupová cesta do základního tábora je opravdu hodně náročná. Více než jiné, kterými jsme dříve prošli k jiným horám. Nejprve jsme letěli z Káhtmandů do Biratnagaru, což je úplně na jihu Nepálu, skoro u indických hranic. Výška tam byla sotva nějakých 100 metrů nad mořem. Dál, přes celý Nepál až k jeho severní hranici s čínským Tibetem, přesněji k severovýchodní hranici se severoindickým Sikkimem, se přepravujeme po zemi. Jeli jsme den autobusem. Dokonce po asfaltovaných cestách! což je v Nepálu vysloveně neuvěřitelný zážitek. Poté nám řekli, že autobus dál nedokáže jet a přeložili nás na náklaďák. Další dva dny jsme se drncali v šesti lidech a s řidičem v jediné malé kabině. Pětadvacet nosičů a náš veškerý materiál se vezlo na korbě. Úkolem obou těch fakt těžkých dnů bylo vyrovnávat náklon a trochu se opít, protože tolik hrůzy a strachu z pádu himalájského trucku ze stráně jsme snad ještě v životě nezažili.

Naším prvním cílem na cestě do základního tábora se stala vesnička Taplejung, kam jsme se probíjeli přes tři hřebeny a přes tři obrovská údolí celkem tři dny. Už jsme byli pod svahem a řidiči nám ukazovali: Támhle, o 600 metru výš ve stráni je ta vaše vesnice, ale není tam silnice. Je stržená... Takže jsme naložili všechno na záda a vyrazili vlastně do - na téhle cestě úplně prvního - stoupání. Náš výškový nosič Tsamba naštěstí naverboval nosiče předem a tak pomáhají už teď. Říkáme si, že je to fajn, že prvních 600 výškových metrů je za námi. Houby! Další dny jsou pro nás plné rozčarování a změn plánů. Cesta do základního tábora se protahuje z původně propočtených devíti na třináct dní - tři dny na autě a zbytek pěšky. Ale jaké pěsky! Prvních pět dní jdeme pořád nahoru a dolů. Není problém 800 metrů vystoupat pracně do kopce a obratem to samé zase klidně sejit k nějaké řece. To nás docela dost deptá. Jdeme už pátý den ale pořád jsme výškou na úrovni Káhtmandů.

Jsou tu ale i horší věci. Všude jsou pijavice! Malé - asi centimetr, jsou sice nepříjemné, ale dají se přežít. Ty větší jsou tlusté a až nějakých 7cm dlouhé hnusné slizké potvory. A všude to na nás číhá a lepí se a vůbec. Fuj!

Včera jsme zažili opravdu krizi. Každý den odpoledne prší. Velice vydatně. Je to dozvuk monzunu a pijavky mají rej. Než jsme včera došli k našemu útočišti - malé, špinavé, zakouřené chalupě, naskákalo na každého z nás tak deset pijavic naráz. To už člověk skoro nestíhá ze sebe strhávat. Večer nás dokonce pijavice vyhnaly z verandy, kde jsme chtěli spát. Ty slizký mrchy se rojily jako šílené... šli jsme se uložit na zakouřenou půdu a moc jsme se těšili na ráno. Ten den jsme se už konečně měli dostat přes sedlo ve výšce 3000 metrů a slibovali jsme si klid od pijavek. Někdo pronášel vtípky, jestli za sedlem náhodou nebude psychiatrická léčebna - antipijavková.

Cesta se ale konečně opravdu změnila. Hurá! Jdeme deštným pralesem. Ve výšce přes 3000 metrů jsou všude kolem nás liány a bambus.

Už jsme přestali počítat údolí, která procházíme a cesta se konečně začíná doopravdy blížit základnímu táboru. Měli bychom v BC (Base Camp, základní tábor) být kolem 22.9. Tedy alespoň v to toužebně doufáme. Stejně pořád taky doufáme, že se nikomu nic nestane. Protože v sestavě skutečného lékaře nemáme, hrajeme si na doktory sami. Už máme v péči nějakých pět nosičů. Mají jenom nějaké odřeniny. Některé ale hnisají a jsou zanícené, není to moc fajn. Jako terapii bychom u nás v Čechách asi předepsali klid na lůžku, nohu nechat v suchu a čistou a často ránu převazovat. Ale ti nepálský kluci místo toho nesou naklad dál i s hnisající a bolavou nohou. Výdělek je pro ně opravdu moc důležitý. Je nám jich lito, ale když jim tlumočník přeloží naše doporučení, že by se měli vrátit, dělají, ze neslyší.

Zdraví Soňa Vomáčková

---------------------------------------------

CRo 1 - Radiozurnal radiozurnal.rozhlas.cz

Informace z expedice muzete slyset ve vysilani CRo 1 - Radiozurnalu

kazdou sobotu dopoledne v relaci Okno do sveta v 10:30 hod.

Informace o nasem dalsim vysilani najdete na www strankach.

Naladte si CRo 1 - Radiozurnal a poslouchejte exkluzivni prime

vstupy a reportaze z Olympijskych her v Sydney.

Jsme oficialnim partnerem Ceskeho olympijskeho tymu.