[Home Page]


OBSAH ČÍSLA
01+02/2003

Resort ČÚZK

  • V Novém Městě na Moravě už neúřadují katastrální úředníci
  • Vyhlášení výběrových řízení na pozice ředitelů 7 budoucích
  • První letošní číslo Zeměměřiče dostupné všem
  • 90% úspěšnost při zkouškách na kulaté razítko
  • Připomínky k anketě o vstupu UOZI do ČKAIT.
  • Jak dlouho trvá potvrzení GP na jednotlivých KÚ v ČR? - VI.
  • Geometrický plán nejen technicky bezvadný
  • Jak dlouho trvá potvrzení GP na jednotlivých KÚ v ČR? - VII.
  • Katastr a GP v roce 2002
  • Jak dlouho trvá potvrzení GP na jednotlivých KÚ v ČR? - VIII.
  • Přehled významnějších událostí na ČÚZK v roce 2002

    Katastr nemovitostí

  • V Novém Městě na Moravě už neúřadují katastrální úředníci
  • Vyhlášení výběrových řízení na pozice ředitelů 7 budoucích
  • Zaniklé okresní úřady zamíchaly s úředníky
  • První letošní číslo Zeměměřiče dostupné všem
  • Co je největším problémem katastru nemovitostí?
  • Šest změn na ředitelských postech KÚ
  • Jak dlouho trvá potvrzení GP na jednotlivých KÚ v ČR? - VI.
  • Geometrický plán nejen technicky bezvadný
  • Jak dlouho trvá potvrzení GP na jednotlivých KÚ v ČR? - VII.
  • Katastr a GP v roce 2002
  • Jak dlouho trvá potvrzení GP na jednotlivých KÚ v ČR? - VIII.

    Geodézie

  • První letošní číslo Zeměměřiče dostupné všem

    Kartografie

  • Mapy z počítače aneb GIS v praxi

    Pozemkové úpravy

  • Zaniklé okresní úřady zamíchaly s úředníky

    GIS

  • Mapy z počítače aneb GIS v praxi
  • První letošní číslo Zeměměřiče dostupné všem
  • Soutěž GEOaplikace roku pokračuje
  • Systém KOKEŠ na prahu nového roku 2003

    GPS

  • Soutěž GEOaplikace roku pokračuje
  • 25 let od vzniku termínu Dálkový průzkum Země

    DPZ

  • Mapy z počítače aneb GIS v praxi
  • Soutěž GEOaplikace roku pokračuje
  • 25 let od vzniku termínu Dálkový průzkum Země

    Fotogrammetrie

  • Mapy z počítače aneb GIS v praxi
  • Soutěž GEOaplikace roku pokračuje

    Software

  • Systém KOKEŠ na prahu nového roku 2003

    Různé

  • Ve firmě GEOS byl nalezen neznámý novorozenec
  • 38. Geodesia rallye z pohledu organizátora
  • Průvodce po 9. ročníku - 2002

    Školství

    Internet

    Historie

  • Jak jsem viděl »sametovou revoluci« v armádě
  • Zeměměřičství a zeměměřiči v 16. a 17. století

    Přečtěte si

    Zajímavosti

  • Ve firmě GEOS byl nalezen neznámý novorozenec
  • Co je největším problémem katastru nemovitostí?

    Z domova

  • Mapy z počítače aneb GIS v praxi
  • Zaniklé okresní úřady zamíchaly s úředníky
  • Soutěž GEOaplikace roku pokračuje
  • Ve firmě GEOS byl nalezen neznámý novorozenec
  • Co je největším problémem katastru nemovitostí?
  • Badatelé pomáhají odkrývat kartografickou historii
  • Krása grafiky starých lesnických a jiných map
  • Šest změn na ředitelských postech KÚ

    Ze zahraničí

    ČSGK

  • Připomínky k anketě o vstupu UOZI do ČKAIT.

    KGK

  • Připomínky k anketě o vstupu UOZI do ČKAIT.
  • Co je ČKAIT?
  • Sejděme se a jednejme společně
  • Geodeti a komora ČKAIT

    NZK

  • GPS v Ground Zero: Cesta obnovy Světového obchodního centra

    Úvodník

    Katalog

    Vševědna

  • Ve firmě GEOS byl nalezen neznámý novorozenec

    Zeměměřičský věstník

  • Trocha vzpomínek na privatizaci aneb nová geodetická budova v Praze
  • Přání do nového roku
  • Katastrální zákon - 75 let
  • 7. sjezd ČSGK - Praha 8. 3. 2003
  • Jak jsem viděl »sametovou revoluci« v geodezii a kartografii - 2. část
  • Životní výročí: Ing. Slavoj Kádner, CSc. - 75 let

    Zeměměřická oborová rada

    Průvodce číslem

    Sborník rozhodnutí

    Historie novinek

    Archív

    Neplatiči

    Památky

    Informace pro předplatitele

    Používané zkratky - Zkratkovník

    Vševědna

    Diář

    Krádeže

    Volná místa - Z první ruky

    SECOND HAND - Z druhé ruky

    Objednávky

    Píšete nám

    Koncepce oborů zeměměřictví
    a katastru nemovitostí-příspěvky

    Galerie katastrálních map

  • GPS v Ground Zero: Cesta obnovy Světového obchodního centra

    Ještě před tím, než se usadil prach v New Yorku po devastaci 11. září 2001, byl vysloven požadavek pomoci při odstranění 1,8 milionů tun sutě padlých věží na místě zvaném »Ground Zero«. Vedením prací bylo pověřeno oddělení plánování a výstavby (DDC) města New Yorku. První projekt přesahoval finanční možnosti města a vedl DDC k hledání jiných možností včetně využití technologie GPS. Zničení antén (včetně ústřední antény na zhroucené výškové budově) a vyhoření kabelových vedení, jakož i pokračující práce při vyhledávání ostatků obětí a další okolnosti zpřísňovaly požadavky na kvalitu spojovací techniky a ovlivňovaly tak zpočátku úsilí o odstranění pozůstatků této obrovské katastrofy.

    DDC vyhledávalo optimální projekty pro provedení prací různými firmami. Nakonec byla vybrána Criticom International Corporation z Minneapolis, Minnesota, aby zpracovala projekt založený na GPS řídicím systému. Návrh obsahoval širokopásmovou komunikační síť, monitorovací systém kamer, GPS systém sledování vozidel, Internetové služby pro přístup k souvisejícím datům apod. Bylo vybráno zařízení, které bylo instalováno na 235 nákladních vozech a v řídicím centru.

    Jako komplikace se projevila již zmíněná ztráta veškerých bez-drátových spojení v prostoru Manhattanu způsobená katastrofou. Po několika nezdařených pokusech byla posléze poskytnuta služba T1 pro komunikaci v Ground Zero zpřístupněním širokopásmového Internetu. Tato síť se vstupem na Web sloužila ke komunikaci pro všechny agentury, kontraktory a uživatele v postiženém prostoru i na odkladištích. Pro komunikaci s nákladními auty byla vytvořena celulární síť s použitím teleskopických výsuvných antén v prostoru akce. V průběhu krátké doby se podařilo vybudovat mobilní síť spojení s řídicím centrem se sídlem v Minneapolis, které celou akci řídilo. Nákladní auta byla monitorována s polohovou přesností na 20 m a byla řízena na pět různých odkladišť, ve vzdálenostech od 3 do 25 mil od místa tragédie. Řízení provozu nákladních vozů zvyšovala efektivitu jejich provozu a vylučovalo rovněž dlouhé kolony čekajících aut, neboť čas jízdy, naklá- dání a vykládání byl koordinován. Současně byl automaticky veden i přehled o množství (váze) materiálu převáženého jednotlivým vozidlem na určité odkladiště. Nákladní auta byla zabezpečena rovněž proti krádežím částí nákladů, mylnému vedení trasy apod.

    V průběhu doby bylo zvýšením efektivity transportu dosaženo snížení počtu nákladních vozů a k dalším úsporám. Odstranění trosek bylo původně odhadováno na 7 miliard US $. Konečná cena však byla pouze 750 milionů US $. Za prvních šest měsíců odstranily kolony vozů 80 % trosek a v červnu 2002 se celý proces chýlil ke konci, tj. o čtyři měsíce dříve, než se předpokládalo. 28. května 2002 byl odstraněn poslední ocelový sloup, což znamenalo prakticky ukončení odklízecích prací. Některé systémové práce pokračovaly do 28. června. Úspěch celé operace a k ní potřebné vybavení, včetně GPS, vedl mnohá města k rozhodnutí zavést tyto systémy pro mimořádné akce, jako jsou škody po zemětřesení, záplavách nebo hurikánech. Současně byla celá akce příkladem nejen souhry lidí, ale i maximálního využití moderní techniky.

    * Výraz »Ground Zero« se stal vžitým názvem pro místo katastrofy z 11. září 2001, kdy bylo teroristickým útokem zničeno Světové obchodní centrum v New York City. Někdy to bývá překládáno jako »nulová zóna«.

    Raymond J. MENARD, Jocelyn L. KNIEFF

    vyvěšeno: 28.01.2003
    poslední aktualizace: 01.06.2004
    ID článku: 1127              Používané zkratky
    další informace: www.vugtk.cz/nzk/c5-02/menard.htm...


    Z časopisu Zeměměřič č. 03-01+02
    [Server] [Pošta]
    vytisknout

    NZK