[Home Page]


OBSAH ČÍSLA
08+09/2004

Resort ČÚZK

  • Reakce na závěr článku \"Povinností měřit v S-JTSK porušuje ČÚZK vyhlášku\"
  • Zneužil katastrální úředník informace?
  • Obdivuhodná věrnost resortu!
  • Přesunu katastrálních území mezi katastrálními pracovišti
  • Novinky ve školení HSI
  • Ing. Ferdinand Radouch oslavuje 75. narozeniny
  • VÚGTK v první polovině 90. let minulého století překonal snad největší krizi své existence
  • Počtvrté o digitálním tisku map tentokrát v Sedlčanech
  • VIII. Mezinárodní konference o katastru nemovitostí
  • Odborně způsobilá osoba
  • Seznam nových ÚOZI za roky 2003/4

    Katastr nemovitostí

  • Vydávaní potvrzení při vytyčování parcely
  • Reakce na závěr článku \"Povinností měřit v S-JTSK porušuje ČÚZK vyhlášku\"
  • Zneužil katastrální úředník informace?
  • Anketa o cenách geodetickych prací v ČR
  • Přesunu katastrálních území mezi katastrálními pracovišti
  • Novinky ve školení HSI
  • VIII. Mezinárodní konference o katastru nemovitostí
  • Zeměměřiči a právo (6. část)

    Geodézie

  • Anketa o cenách geodetickych prací v ČR
  • AROSHOW 2004 & OFFROAD Festival
  • Novinky ve školení HSI
  • Zeměměřiči a právo (6. část)
  • Sto let vývoje map povrchových uhelných dolů - 2.část

    Kartografie

  • Hlad po datech sílí aneb hůře sehnatelné mapy na webu
  • Seminář Digitální kartografie IV
  • Novinky ve školení HSI
  • Intergraph GeoForum 2004 letos již po páté
  • Počtvrté o digitálním tisku map tentokrát v Sedlčanech
  • Exotika na mapách – školní atlas Lesotha
  • Freedom to roam – Hertz Touring Atlas – inspirace pro půjčovny automobilů
  • Na Tourfilmu se předávaly ceny za mapy a průvodce

    Pozemkové úpravy

  • Anketa o cenách geodetickych prací v ČR
  • AROSHOW 2004 & OFFROAD Festival
  • Novinky ve školení HSI

    GIS

  • ArcSDE 9 podporuje Oracle 10g
  • Seznam vítězů panelové soutěže - GIS Seč 2004
  • K dispozici je ArcGIS Engine – nový produkt řady ArcGIS
  • Nabídka knih z nakladatelství ESRI Press
  • Zpráva o průběhu studentské soutěžní konference GISáček 2004
  • První ročník setkání Autodesk Forum proběhl úspěšně
  • STUDENT GIS PROJEKT podruhé
  • CAGI se přestěhovalo
  • Anketa o cenách geodetickych prací v ČR
  • Výstava Územní plánování digitálně počtvrté na Hradčanech!
  • Výběrové řízení na místo odborného asistenta zaměřeného na geodetické disciplíny
  • Zatížení životního prostředí automobilovou dopravou a jeho monitorování s využitím informačních technologií
  • Přesunu katastrálních území mezi katastrálními pracovišti
  • Autodesk MapGuide u Vesmírné letky
  • Novinky ve školení HSI
  • Intergraph GeoForum 2004 letos již po páté
  • Setkání uživatelů BERIT Forum 2004
  • Exotika na mapách – školní atlas Lesotha
  • Freedom to roam – Hertz Touring Atlas – inspirace pro půjčovny automobilů
  • Konference GeoForum cs 2004 po prvním dnu
  • Den GIS 2004
  • Z odborného programu konference GeoForum cs 2004

    GPS

  • Freedom to roam – Hertz Touring Atlas – inspirace pro půjčovny automobilů
  • Z odborného programu konference GeoForum cs 2004
  • Modernizace GPS a Trimble R-Track technologie

    DPZ

  • Anketa o cenách geodetickych prací v ČR
  • Intergraph GeoForum 2004 letos již po páté
  • Atlas - Digitální Model Terénu v nové verzi DMT v.4

    Fotogrammetrie

  • Intergraph GeoForum 2004 letos již po páté
  • Konference GeoForum cs 2004 po prvním dnu

    Software

  • Upgrade PRITELKYNE 1.0
  • První ročník setkání Autodesk Forum proběhl úspěšně
  • STUDENT GIS PROJEKT podruhé
  • Novinky ve školení HSI
  • Atlas - Digitální Model Terénu v nové verzi DMT v.4

    Různé

  • Hlad po datech sílí aneb hůře sehnatelné mapy na webu
  • Nabídka knih z nakladatelství ESRI Press
  • Obdivuhodná věrnost resortu!
  • CAGI se přestěhovalo
  • Novinky ve školení HSI
  • 40. GEODESIA RALLYE ČR

    Školství

  • Hlad po datech sílí aneb hůře sehnatelné mapy na webu
  • Zpráva o průběhu studentské soutěžní konference GISáček 2004
  • STUDENT GIS PROJEKT podruhé
  • Výběrové řízení na místo odborného asistenta zaměřeného na geodetické disciplíny
  • Zatížení životního prostředí automobilovou dopravou a jeho monitorování s využitím informačních technologií
  • Novinky ve školení HSI
  • Exotika na mapách – školní atlas Lesotha

    Internet

  • Hlad po datech sílí aneb hůře sehnatelné mapy na webu
  • Přesunu katastrálních území mezi katastrálními pracovišti
  • Na Tourfilmu se předávaly ceny za mapy a průvodce
  • Z odborného programu konference GeoForum cs 2004

    Historie

  • VÚGTK v první polovině 90. let minulého století překonal snad největší krizi své existence

    Přečtěte si

  • Nabídka knih z nakladatelství ESRI Press
  • Novinky ve školení HSI

    Zajímavosti

  • Obdivuhodná věrnost resortu!
  • Novinky ve školení HSI
  • VÚGTK v první polovině 90. let minulého století překonal snad největší krizi své existence
  • Odborně způsobilá osoba
  • Den GIS 2004
  • Zeměměřické památky v ČR - seriál
  • Zeměměřické památky v ČR (díl 1.) - Jihočeský kraj

    Z domova

  • Seznam vítězů panelové soutěže - GIS Seč 2004
  • Zpráva o průběhu studentské soutěžní konference GISáček 2004
  • První ročník setkání Autodesk Forum proběhl úspěšně
  • STUDENT GIS PROJEKT podruhé
  • Výstava Územní plánování digitálně počtvrté na Hradčanech!
  • AROSHOW 2004 & OFFROAD Festival
  • Seminář Digitální kartografie IV
  • Novinky ve školení HSI
  • Intergraph GeoForum 2004 letos již po páté
  • Ing. Ferdinand Radouch oslavuje 75. narozeniny
  • Setkání uživatelů BERIT Forum 2004
  • 40. GEODESIA RALLYE ČR
  • Počtvrté o digitálním tisku map tentokrát v Sedlčanech
  • Konference GeoForum cs 2004 po prvním dnu
  • Den GIS 2004
  • Na Tourfilmu se předávaly ceny za mapy a průvodce

    Ze zahraničí

  • Hlad po datech sílí aneb hůře sehnatelné mapy na webu
  • Autodesk MapGuide u Vesmírné letky
  • Exotika na mapách – školní atlas Lesotha
  • Freedom to roam – Hertz Touring Atlas – inspirace pro půjčovny automobilů
  • VIII. Mezinárodní konference o katastru nemovitostí

    ČSGK

  • CAGI se přestěhovalo
  • VIII. Mezinárodní konference o katastru nemovitostí

    KGK

  • CAGI se přestěhovalo
  • Anketa o cenách geodetickych prací v ČR
  • Novinky ve školení HSI

    NZK

    Úvodník

    Katalog

    Vševědna

  • Vydávaní potvrzení při vytyčování parcely
  • Upgrade PRITELKYNE 1.0
  • Hlad po datech sílí aneb hůře sehnatelné mapy na webu
  • Zneužil katastrální úředník informace?
  • Odborně způsobilá osoba

    Zeměměřičský věstník

    Zeměměřická oborová rada

    Průvodce číslem

    Sborník rozhodnutí

    Historie novinek

    Archív

    Neplatiči

    Památky

    Informace pro předplatitele

    Používané zkratky - Zkratkovník

    Vševědna

    Diář

    Krádeže

    Volná místa - Z první ruky

    SECOND HAND - Z druhé ruky

    Objednávky

    Píšete nám

    Koncepce oborů zeměměřictví
    a katastru nemovitostí-příspěvky

    Galerie katastrálních map

  • Modernizace GPS a Trimble R-Track technologie

    Modernizace GPS

    Obr. 1: GPS dnes - družice bloku IIR

    Systém družicového určování polohy a navigace GPS byl navržen již v roce 1973 ministerstvem obrany USA primárně pro účely armády USA. V průběhu let však význam GPS překročil hranice USA i vojenského využití a nyní je GPS jednou z nejpoužívanějších technologií určování polohy. Vývoj technologií využívající GPS pro zeměměřické účely je nerozlučně spjat s historií společnosti Trimble. Zejména uvedení RTK (real-time kinematic) metody měření firmou Trimble v roce 1990 znamenalo obrovský skok kupředu v přesnosti, výkonnosti a produktivitě. Dnešní geodetické aparatury GPS Trimble používají bezkabelové technologie přenosu dat, kompletní měřící systém se směstná na pouhou výtyčku. Doposud byl veškerý technologický vývoj v oblasti GPS koncentrován na přijímací vybavení a software. Pomineme-li zapnutí a vypnutí Selective Availability (SA), samotná struktura GPS signálu zůstává stejná od vypuštění první družice v roce 1978. Tato situace se má nicméně změnit: v roce 1998 byl oznámen plán modernizace družicového segmentu GPS, jehož první etapa začíná v tomto roce vypouštěním nových GPS družic bloku IIR-M.

    Na obzoru jsou nové GPS družice

    Plán modernizace GPS navrhuje použití nových družic, které budou vysílat nejen nové vojenské signály, ale také dva nové signály pro civilní uživatele. Právě přidání těchto signálů jasně ukazuje, že potřeby civilních uživatelů byly při přípravě modernizace systému GPS považovány za důležité.

    Nově vysílané signály otevírají možnosti pro zvýšení dostupnosti, přesnosti a spolehlivosti GPS měření. Avšak většina stávajících GPS přijímačů nebude podporovat příjem modernizovaného GPS signálu a jejich používání neumožní získat jakýkoliv efekt z modernizace GPS.

    Dnešní GPS signál a technologie přijímačů

    Dnešní GPS družice vysílají dvě nosné vlny - L1 a L2 - přičemž obě obsahují pseudonáhodný kód poskytující polohové, časové a navigační informace. Příjem signálu z více družic současně umožňuje výpočet polohy přijímače.

    Tabulka 1: GPS nosné vlny dnes

    Obr. 2: GPS v budoucnosti -  nové družice bloku IIR-M
    Nosná vlnaFrekvenceKód
    L11575,42 MhzC/A a P/Y
    L21227,6 MhzP/Y

    Pouze L1 nosná vlna obsahuje civilní C/A (Coarse/Acquisition) kód, který je komerčně dostupný. L2 nosná vlna obsahuje pouze P/Y kód, vyhrazený pro vojenské účely.

    Výrobci GPS přijímačů v čele s Trimble vyvinuli technologie pro rekonstrukci signálu L2 nosné vlny v případě použití dvoufrekvenčních aparatur, které umožnily podstatné zkrácení doby měření a zavedení metod měření v reálném čase (RTK) s cm přesností. Skutečností však zůstává, že takto získaný signál L2 nosné vlny je horší kvality než přímo měřený signál L1 nosné vlny.

    První fáze modernizace - nový civilní signál L2C

    V první fázi modernizace GPS je přidán k dnešní L2 nosné vlně komerční kód, nazývaný "civil signal" nebo "CS". Výsledný civilní signál L2C umožní dvoufrekvenčním přijímačům přístup ke dvěma původním signálům na nosných vlnách L1 a L2, pomocí nichž bude možné mnohem spolehlivěji určovat korekce chyb potřebných pro zdokonalené RTK měření.

    L2C obsahuje mnohem sofistikovanější kód, díky němuž při použití moderního přijímače GPS bude měření na L2 robustnější a spolehlivější, než na L1. Při použití dvoufrekvenční aparatury využívající L2C signálu dochází k zvýšení rychlosti, přesnosti a spolehlivosti měření oproti stávajícím dvoufrekvenčním aparaturám.

    L2C signál bude dostupný počínaje vypuštěním prvního "modernizovaného" bloku družic IIR-M. Start první družice je plánován již v tomto roce.

    Všeobecně se předpokládá, že L2C se stane díky svým vlastnostem nejoblíbenějším GPS signálem používaným v budoucnosti (mj. jej budou používat i jednofrekvenční aparatury GPS).

    Také plánováno: L5 nosná vlna

    Druhý krok v modernizaci GPS bude zahrnovat vysílání zcela nové nosné vlny na 1176.45 Mhz. Tato nosná vlna, nazývaná L5, poskytne uživatelům příjem silnějšího signálu než na stávajících nosných vlnách a bude používat širší pásmo umožňující delší kódy. V konečném výsledku bude možné využívat GPS technologie určování polohy s vysokou přesností i v oblastech s omezeným anebo slabým příjmem signálu.

    Nosná vlna L5 bude zavedena na nové generaci družic nazývaných blok IIF, které jsou ve vývoji. Zavedení L5 bude zahájeno a dokončeno později než zavedení L2C.

    Úplné porovnání modernizovaného signálu GPS ukazuje Tabulka 2.

    Tabulka 2: Modernizované GPS nosné vlny

    Obr. 3: Trimble R8 GPS přijímač
    Nosná vlnaFrekvenceKód
    L11575,42 MhzC/A a P/Y
    L21227,6 MhzL2C a P/Y
    L51176,45 MhzL5 civilní

    Odpověď Trimble na modernizaci GPS: Trimble R-Track

    Společnost Trimble je již od počátků využívání GPS v čele vývoje nových technologií. Proto vzápětí po oznámení plánu modernizace GPS začal výzkumný a vývojový tým Trimble pracovat na přijímačové technologii podporující nové civilní signály. Jako výsledek úspěšné práce na konci roku 2003 uvedl Trimble tři nové dvoufrekvenční, na budoucnost připravené, GPS přijímače vybavené Trimble R-Track - technologií podporující L2C signál. Tyto přijímače jsou připraveny jej přijímat a použít okamžitě, jakmile začnou být vypouštěny modernizované družice a zahájeno vysílání.

    Jak pracuje Trimble R-Track

    Trimble R-Track technologie je založena na použití Advanced Maxwell 5 Custom Survey GPS čipu nové (5.) generace uvnitř GPS přijímače, který vyhovuje nové struktuře signálu L2C.

    Tento nový procesor, jímž společnost Trimble jako první vkročila do budoucnosti GPS, umožňuje:

    • Fázové měření L1 a L2 s nízkým šumem a přesností lepší jak 1 mm
    • Zvýšení odstupu signálu od šumu pro L2C družice
    • Maximální snížení chyby multipathu
    • Kvalitnější sledování družic s nízkou elevací než kdykoliv předtím

    I když nabízí využití schopností L2C, Trimble R-Track rovněž skvěle podporuje stávající družice.

    Vyzkoušeno a testováno ... na povrchu

    Obr. 4: Trimble R7 GPS přijímač

    Trimble R-Track technologie byla použita pro ověření společného provozu družic nového bloku IIR-M se stávajícím a modernizovaným měřickým vybavením. Trimble R7 GPS systém byl jediným dostupným přijímačem připraveným pro L2C, vhodným k testování nového družicového signálu úřadem Joint Program Office (JPO), který spravuje Navstar GPS systém. Trimble R7, který může s výhodou používat dnešní GPS signál stejně dobře jako budoucí L2C signály, úspěšně ukázal, že data z družic bloku IIR-M mohou být získána, sledována a využita.

    Testy probíhaly s Trimble R7 v ITT Industries v New Jersey, kde jsou družice bloku IIR-M testovány před vypuštěním. JPO použil komerční simulátor pro napodobení GPS konstelace a generování stávajících signálů. Simulovaná konstelace byla poté doplněna výstupem z IIR-M družice. Toto umožnilo sledovat a použít stávající signály spolu s družicí bloku IIR-M a přinést řešení.

    Počáteční vývoj Trimble R-Track byl prováděn s pomocí GPS simulátoru se schopností L2C. Nicméně bylo nutné vyloučit možnost, že se aktuální blok družic IIR-M může ve vesmíru chovat odlišně. Výsledky testování v New Jersey umožnily ujistit se o kvalitě R-Track technologie.

    Trimble R-Track - nejlepší L1/L2 řešení s L2C

    Jak bylo zmíněno výše, i když L2C signál umožňuje zlepšit produktivitu a kvalitu měření, většina dosavadních, ale i v současnosti nabízených dvoufrekvenčních GPS přijímačů neobsahuje technologii potřebnou pro sledování nového signálu. Jedině Trimble R-Track přijímače jsou prvním řešením pro zeměměřiče, kteří chtějí využít výhod L2C signálu pro zvýšení produktivity a přesnosti měření GPS.

    Dokonce i před úplným dokončením konstelace L2C družic, zeměměřiči používající Trimble R-Track přijímač budou moci zvýšit svou produktivitu používáním robustnějšího L2 signálu. I jediná vypuštěná družice s L2C signálem umožní zvýšit stabilitu a robustnost GPS řešení. Je tomu proto, že L2C je nejvyšším stupněm úrovně dvoufrekvenčního řešení a GPS modernizace je zpětně kompatibilní se starším uživatelským vybavením.

    GPS přijímače s Trimble R-Track

    Trimble nabízí kompletní řadu dvoufrekvenčních přijímačů vybavených R-Track technologií.

    Trimble R8 je univerzální 24kanálový dvoufrekvenční GPS s vestavěnou anténou se submilimetrovou variací fázového centra antény a interním radiomodemem určeným jak pro vysílání, tak pro příjem. Radiomodem může být nahrazen vestavěným GSM modemem. Pro ukládání dat slouží interní 6MB paměť, s polním Windows CE počítačem komunikuje přijímač pomocí Bluetooth. Přijímač je napájen interní baterií. Absence jakýchkoliv kabelů, jeho malé rozměry a hmotnost, nerozbitnost při pádu, odolnost proti průniku vody i při ponoření do 1 m hloubky a extrémně nízká spotřeba baterií jej pasují do role ideálního GPS přijímače do terénu.

    Trimble R7 v sobě kombinuje výhody oblíbeného přijímače Trimble 5700 s R-Track technologií. Ve spojení s Trimble Zephyr Geodetic anténou je ideální pro měření s nejvyšší požadovanou přesností.

    Trimble NetRS GPS referenční stanice je využívána jako samostatná referenční stanice GPS anebo jako součást sítí referenčních stanic. Díky mnoha unikátním vlastnostem, které nemá žádný jiný současný přijímač GPS, je považována za světový standard při budování sítí GPS.

    Závěr

    Obr. 5: Trimble NetRS GPS referenční stanice

    Již brzy dostupný L2C signál, které je součástí modernizace GPS, obdaří zeměměřiče možnostmi robustnějšího sledování družic a všech z toho odvozených výhod. Nicméně většina GPS přijímačů dnes není schopná zpracovat nové signály. Trimble R-Track technologie, která již byla vyzkoušena a testována na aktuálních modernizovaných družicích, umožňuje zeměměřičům zužitkovat tyto výhody ke zvýšení přesnosti, výkonnosti, produktivity a konkurenceschopnosti.

    Poněvadž většina zeměměřičů používá geodetické vybavení po několik let, ti, kteří si dnes pořizují GPS přijímače - ať pro terénní měření nebo budování sítí permanentních stanic - by měli vzít v úvahu modernizaci GPS. Pořízením GPS přijímače připraveného přijímat L2C signál bez nutnosti výměny hardwaru v příštích letech, uchrání své investice po mnoho následujících let a zajistí maximální přesnost a produktivitu během životnosti vybavení.

    redakce

    vyvěšeno: 04.11.2004
    ID článku: 1476              Používané zkratky


    Z časopisu Zeměměřič č. 04-08+09
    [Server] [Pošta]
    vytisknout

    GPS

  • Aukce movitostí společnosti GEODIS BRNO