[Home Page]

Soukromí investoři koupili firmu Intergraph (komentář)

Americká firma Intergraph 31. srpna 2006 oznámila, že podepsala definitivní dohodu o tom, že bude koupena investorskou skupinou, vedenou firmami Hellman & Friedman a Texas Pacific Group. Objem finanční transakce měl být cca 1,3 miliardy dolarů.

Akcionáři Intergraphu obdrží v hotovosti 44 dolarů za každou akcii. Z finančního hlediska – jak ze strany investorů, tak ze strany firmy – je situace skvělá. Ti, kteří do akcií Intergraphu vložili své finanční prostředky před 3 lety, a drželi je do letošního podzimu, svoji investici zhodnotili na 207 %.

Při pohledu do výročních zpráv se Intergraphu dařilo - obrat rostl v každém čtvrtletí, cena akcií, obchodovaných na americké burze NASDAQ, postupně rostla, z 21,14 dolarů (k 30. červnu 20003, kdy Halsey Wise nastoupil do funkce CEO) až po současných 43,90 dolarů (k 1. září, den po oznámení odkoupení firmy investorskou skupinou).

Americký server Motley Fool, věnující se investičnímu zpravodajství, původně oznámil, že do celé transakce byli zapojeni členové nejvyššího managementu firmy, tj. že provedli tzv. manažerský odkup. Tato zpráva se později ukázala jako nepravdivá. Reid French, výkonný viceprezident a COO Intergraphu, v rozhovoru pro Directions Magazine prohlásil, že ve skutečnosti jde o tzv. "leveraged buyout". To znamená, že odkup společnosti je financován převážně dluhem s malým podílem vlastního kapitálu – dluh je následně převeden na ovládnutou společnost s tím, že akvizitor předpokládá, že budoucí cash flow této společnosti dluh splatí.

French rovněž v diskuzi s redaktory Directions Magazine poznamenal, "že jejich [pro Hellman & Friedman a Texas Pacific Group] investiční horizont je obvykle 5 až 7 let, a z diskuzí, které jsme spolu vedli, vyplynulo, že pro ně není typické firmu koupit, rozdělit na dvě části, a všechno zase prodat. To skutečně není důvod, proč tuto firmu koupili. Věří, že v [dvou divizích Intergraphu] SG&I a PP&M je potenciál k významnému růstu […] Peníze vydělávají tím, že splatí dluh prostřednictvím provozních peněz a následně firmu prodají. A zda bude firma prodána nějakému dalšímu veřejnému investorovi – jak to obvykle dělají - nebo některému ze strategických hráčů na trhu, to v této nelze říci. Pokud si ale ostatní myslí, že dojde k nějakému velkému rozdělení firmy a rozprodání během následujícího půl roku, tak budou velmi zklamáni protože si myslím, že je to velmi nepravděpodobné."

Intergraph se odchodem z veřejného obchodování na burze dostává do pozice soukromé firmy, která má větší prostor například pro investování do rozvoje. Intergraph nelze vnímat jen jako geoinformační firmu, ale také jako firmu poskytující řešení pro další segmenty trhu. Přirovnávat ji proto k firmě ESRI, která je vlastněna manžely Dangermondovými, nebo k firmě Bentley Systems, jejíž většinu drží rodina Bentleyů, by proto nebylo zcela přesné. Přesto však nastává změna – a dovolím si říci, že k lepšímu. Na soukromou firmu není totiž vyvíjen takový tlak jako je to v případě veřejně obchodované společnosti a spoustu informací, především finančních, nemusí čtvrtletně hlásit Komisi pro cenné papíry.

A co změna z veřejné firmy na soukromou znamená pro zákazníky? Změna by se jich neměla vůbec dotknout, všechny závazky firma Intergraph hodlá nadále plnit v plném rozsahu a dodávat na trh nové produkty, jak bylo oznámeno. S prodejem také nedochází k žádným změnám ve vrcholovém managementu Intergraphu.

Ti, co očekávali nějaké razantní změny, budou asi zklamáni. Dle mého názoru k žádným změnám, minimálně v následujících dvou letech, a které by měly negativní dopad na zákazníky,, nedojde. Na to je totiž firma Intergraph již dostatečně zralá. Tudíž žádná senzace se nekoná, a jak říkají Američané, je to "business as usual".

Josef Hnojil

vyvěšeno: 28.11.2006
poslední aktualizace: 05.12.2006
ID článku: 2327
další informace: www.intergraph.com

Tento příspěvek zde zveřejnil přispěvovatel redakce a nemusí vyjadřovat názory a stanoviska redakce


Z časopisu Zeměměřič č. 06-12
[Server] GISZe zahraničí [Pošta]