[Home Page]

Ohlédnutí za Frankfurter Buchmesse

Od 4. do 8. října se v bankovním centru Evropské unie ve Frankfurtu nad Mohanem konal nejvýznamnější světový knižní veletrh Frankfurter Buchmesse, středa až pátek byla věnována odborníkům a profesionálům z oboru, v sobotu a neděli knižní přehlídku okupovala laická veřejnost.

Každým rokem patří frankfurtský veletrh k nejdůležitějším akcím pro největší evropské i světové kartografické vydavatelské domy, setkávají se zde, čile spolu obchodují, prezentují se u svých potenciálních zákazníků. I letos se zde sjelo několik stovek společností, které mají co dočinění s mapami, glóby, turistickými průvodci. K vidění byly na dvou místech, některé firmy umístily svůj stánek do prostoru národních expozic, zbytek jsme mohli spatřit v sekci cestovní ruch.

Jelikož se akce konala u našeho západního souseda, nejvíce místa zaujímaly kartografické subjekty z německy mluvících zemí. Kartografii ve Frankfurtu dominoval MairDuMont, evropská jednička s produkty pro cestování. Společnost vystupuje na trhu s mapami a turistickými průvodci pod obchodními značkami Marco Polo, Falk, Baedeker Allianz, DuMont, Stefan Loose Travel Handbücher, Kompass, Die Generalkarte, HB Bildatlas, v německy mluvících zemích vydává i průvodce Lonely Planet.

Poněkud ve stínu se krčil rakouský kartografický lídr freytag&berndt. Na rozdíl od MairDuMont vyznávájí Rakušané poněkud jinou obchodní politiku. Na trhu se setkáme s produkty pouze pod jednou obchodní značkou, mapy a průvodce jsou vytvářeny především ve Vídni v centrále firmy, v České republice, Slovensku, Maďarsku, Německu a Španělsku se poté nalézají dceřinné společnosti, které distribuují jednotlivé produkty a popřípadě vytvářejí mapy z území státu, kde se nacházejí. Freytag&berndt má také majoritní zastoupení v Bergverlag Rother, v německém nakladatelství horských turistických průvodců.

Významnou pozici na veletrhu mělo i vydavatelství německého automobilového klubu ADAC Verlag, které se zaměřuje především na produkty pro motoristy a na mapy a průvodce volnočasových aktivit, i u nás díky nástěnným mapám dobře známý Stiefel Eurocart, významný producent cyklistických map rakouský Verlag Esterbauer, Švýcarsko zde úspěšně zastupovala nově fúzí vytvořená společnost Hallwag Kümmerly+Frey. Samozřejmě jsme se zde mohli setkat i se spoustou dalších k nám nedistribuovaných (př. Kunth), regionálních (př. Hofer Verlag) či na jeden typ produktu zaměřených (př. Städte Verlag) kartografických firem.

Kromě společností z německy mluvících zemí se knižního veletrhu účastnily i kartografické subjekty ze zbylých států Evropy a nejvyspělejších států z celého světa. Obecně platilo, že nejdůležitější hráči na jednotlivých domácích trzích se prezentovali také ve Frankfurtu. Návštěvníci tak mohli porovnat produkty francouzských kartografických domů Michelin a Institut Geographique National (IGN), italského DeAgostini a Touring Clubu, Velkou Británii zde reprezentoval například Collins Bartholomew. Na veletrhu vystavovaly především společnosti, které jsou členy sdružení IMTA – International Map Trade Association, samotná asociace zde měla také svůj výstavní prostor.

Českou republiku zde zastupovaly SHOCart/Geoclub a Kartografie Praha, na stánku freytag&berndt se mapy a průvodce vytvořené u nás nevyskytovaly. SHOCart se nacházel v pavilonu cestovního ruchu hned vedle největších kartografických expozic, pracovníci společnosti si na nezájem rozhodně stěžovat nemohli. Plocha Kartografie Prahy byla umístěna v českém národním stánku, v době pro laickou veřejnost v sobotu a neděli však působila poněkud opuštěně a nevyužitě, na rozdíl od prvně jmenovaného subjektu zde nebyl již ani žádný pracovník společnosti.

Které kartografické produkty se ve Frankfurtu těšily největší pozornosti? Nebývalé velké procento vystavovatelů byli producenti glóbů, u jejich stánků se soutěžilo, prováděly se názorné ukázky používání i vytváření jednotlivých typů produktů. Veřejnost velmi zaujaly pravé i nepravé 3D mapy, pohledy a tzv. magic eye mapy a fotomapy. Významným trendem v komerční kartografii prezentovaným na veletrhu je návrat ke ztvárnění urbánních ploch ve formě kreslených panoramatických plánů (př. ArtMap), takto vytvořené mapy jsou ideální dárkem i vzpomínkou z cest po konkrétním městě.

Jakub Zmrzlík

vyvěšeno: 13.12.2006
poslední aktualizace: 03.08.2007
ID článku: 2341
další informace: www.buchmesse.de

Tento příspěvek zde zveřejnil přispěvovatel Jakub Zmrzlík a nemusí vyjadřovat názory a stanoviska redakce


Z časopisu Zeměměřič č. 07-03
[Server] KartografieZe zahraničí [Pošta]