[Home Page]

Je Entropa kartograficke dílo?

V časopisu Zeměměřič 3+4/09 jsem potřeboval představit zeměměřičství v různých státech EU a moc by se mi k tomu hodila nějaká mapka. Nápad použít Entropu odstartoval mé bližší seznamování s tímto uměleckým dílem. Do té doby jsem o ni četl jen pár článků v novinách a viděl pár obrázků. Nikdy jsem nepronikl až k detailům, jako je oficiální manuál Entropy a detailnější seznámení se se všemi zobrazovanými státy.

Když jsem to napravil, tak mi najednou byla Entropa mnohem bližší. Zjistil jsem, že jednotlivé státy jsou zobrazeny v jednotném měřítku, že je zachován jejich tvar a nad nimi je tematická nadstavba - vlastně kartodiagram, který pokrývá plochu státu. Tohle přeci známe z kartografie...
Kartodiagramy jsou v 3D a někdy se i pohybují, ale 3D i dynamickou kartografii také známe. Občas kartodiagram přesahuje hranici státu, ale to je umělecký záměr a někdy i nutnost. Třeba Švédsko je zabaleno v krabici Ikea, takže krabice logicky musí přesahovat. Jinde čurající chlapečkové čurají do Ruska - nebudou si přeci čurat v rámci svých hranic, když to má zobrazovat symbolické vyjádření historických vztahů pobaltské republiky k historické velmoci. Entropa je skládačka, kdy z jednotlivých států lze poskládat celá Evropská unie. Co je na ní nekartografické? Vedou se o tom diskuze i v Mezinárodní kartografické asociaci (ICA).

Četl jsem si manuál (průvodce po Entropě - viz link dole) a uvědomoval jsem si dříve netušená poselství autora. Občas jsem i ve jménech pseudoautorů nacházel skryté významy a došlo mi, že David Černý vytvořil neobyčejné dílo, které nám umožnilo poznat naše sousedy a nás samotné. Odpustil jsem mu mystifikaci s kolektivem autorů, protože by ho kolektiv strašně omezoval v tvůrčí činnosti. Takto si mohl jména vymyslet a jako vymyšlený a neexistující autor se nemusel ohlížet na možné represe v dané zemi, kdyby zobrazil svoji zemi v nějakém nelíbivém stereotypu. David Černý není hlupák, aby mu nedošlo, že se kamufláž s kolektivem autorů u takto zásadního evropského díla ututlá. On si musel být jistý, že to praskne, ale zadání bylo na kolektiv autorů, tak z toho udělal "kolektivní dílo". I to, si myslím, byl promyšlený a velmi provokativní tah, kterým jako umělec šokoval svět. Vzal celou váhu svého činu na sebe a záleží na divácích, jestli se nad uměleckým pojetím EU zamyslí a poučí. Když přetřel sovětský tank na růžovo, vzbudilo to také značný rozruch. Během pár hodin byl tank zase zelený a během pár dnů jej zase na růžovo natřeli tentokrát poslanci Parlamentu.

Aby Entropu viděli lidi "naživo", jezdili do Bruselu. Já mám to štěstí, že by po našem předsednictví měla být v 2. polovině roku umístěna v pražských Holešovicích. Všem doporučuji si přečíst manuál Entropy a povídání na wiki a pak ji shlédnout naživo. Myslím, že Praha získá další umělecké dílo, které nám bude svět závidět. V satiře byli Češi vždy kabrňáci...

Radek PETR

vyvěšeno: 21.04.2009
ID článku: 3347
další informace:cs.wikipedia.org/wiki/Entropa
euxtv.files.wordpress.com/2009/01/entropa.pdf
artcarto.wordpress.com/2009/01/20/maps-art-stereotypes-and-controversies/
cs.wikipedia.org/wiki/David_Černý


Z časopisu Zeměměřič č. 09-05a06
[Server] Kartografie [Pošta]