Hodnocené body
Na českém komerčním kartografickém trhu existuje cca 55 kartografických subjektů, které vydávají značné množství mapových děl sloužících v cestovním ruchu. U mnohých map však nejsou dodrženy základní principy a zásady tematické kartografie a cestovního ruchu při jejich vytváření.
Principy a zásady při vytváření tematických map z pohledu potřeb cestovního ruchu jsou nejlépe vytyčeny a popsány pro plány měst, hodnocení se proto týká tohoto druhu map - ostatní druhy map využívané v cestovním ruchu budou postupně doplňovány.
U každé firmy jsou základní údaje o hodnocené mapě – název města, měřítko a rok vydání. Následně v mapách hodnotím 30 kritérií:
1. Název mapy – Musí být jednoznačný, stručný, přitom ale výstižný. Musí být proveden nejdominantnějším písmem v mapě.
2. – 4. Grafické měřítko, číselné měřítko, standardní měřítko – Mapa by měla obsahovat grafické i číselné měřítko, které by mělo být standardní.
5. Úplnost legendy – Všechny znaky v mapovém poli musí být obsaženy v legendě, všechny znaky v legendě musí obsahovat také mapové pole.
6. Nezávislost legendy – Jeden prvek může být znázorněn pouze jedním znakem, znaky nesmí být duplicitní.
7. Uspořádanost legendy – Znaky musí být rozděleny podle svého zaměření do skupin postupně jdoucích za sebou.
8. Množství znaků – Mapa nesmí obsahovat velké množství znaků, znesnadnilo by to či dokonce znemožnilo práci z mapou.
9. Znaky – realita – Znaky musí svým tvarem navozovat představu o skutečných objektech.
10. Estetická stránka – Mapa musí působit vyspělým dojmem, zpracování mapy musí u uživatele vyvolat pocit zaujatí, mapa musí být příjemná na pohled. Rozhoduje o prodejnosti mapy.
11. Názornost v prostoru – Mapa musí být dostatečně názorná zejména po prostorové stránce.
12. Tiráž – Tiráž musí obsahovat vydavatele, místo a rok vydání.
13. Směrovka – Každý plán města by měl mít směrovku nebo geografickou síť.
14. – 17. Seznam ulic, fotografie, popis památek, nezatíženost – V mapách je důležitý rejstřík (u plánů měst seznam ulic). Fotografie zvyšují estetickou hodnotu mapy, popis památek je žádoucí z hlediska cestovního ruchu. Mapa však nesmí být značně zatížena (zejména reklamou).
18. Mapa okolí – Každý plán města by měl obsahovat vedlejší mapu okolí města, která by vypovídala o zázemí i o samotném charakteru města.
19. – 21. Síť ulic z názvy, čísla domů, charakteristické objekty – Zajišťují bezproblémovou orientaci ve městě.
22. – 23. Hromadná doprava, parkoviště a benzínky – V mapě by měly být obsaženy informace o možnostech dopravy ve městě.
24. Objekty k prohlídce – Pro návštěvníky je vhodné zvýraznění turisticky pozoruhodných objektů.
25. – 26. Ubytování, stravování – Pro cestovní ruch je důležité vyznačení ubytovacích a stravovacích zařízení (nejlépe roztříděných podle charakteru).
27. – 30. Důležité obchody, kultura a peněžnictví, informační kanceláře, sport – Nezanedbatelnou roli v mapě jistě představují i značky nejdůležitějších obchodů, kulturních zařízení a peněžních a bankovních domů, informačních kanceláří a v neposlední řadě také znázornění sportovních zařízení.
U každé mapy je znázorněno, zda vyhovuje danému kritériu (ü) či nikoli (x), případně jsou poznamenány některé chybějící části (někde pouze obsahované části). Pomlčky ve dvou případech u plánu města Harrachova od společnosti Geodézie Krkonoše znamenají, že tato kritéria nebyla hodnocena (v Harrachově nemají názvy ulic).