Popis kartografického trhu
V České republice působí cca 55 firem vytvářejících mapy. Naprostá většina firem byla zakládána v průběhu devadesátých let dvacátého století a to především k vytváření map pro orientační běh, geodetickým pracím či vznikly jako reklamní agentury. Postupem času se některé malé firmy s úzkým sortimentem výrobků rozrostly ve velké kartografické společnosti s rozsáhlým edičním plánem, méně úspěšnější firmy zanikly. Mnohé kartografické subjekty se kromě samotné kartografie věnují i geodézii, polygrafii či reklamní činnosti. Kromě kartografických firem však existují i další firmy, které výjimečně pomocí jednoduchých grafických programů či GIS vyrobí tematickou mapu. Naprostá většina u nás vzniklých komerčních map se používá v souvislosti s cestovním ruchem.
Česká republika prodělala během posledních dvaceti roků řadu změn, což se zřetelně projevilo i na kartografickém trhu. Před rokem 1989 byla jediným výrobcem map na našem území kartografická část Geodetického a kartografického podniku, společnost vyprodukovala turistické mapy 1:100 000, plány největších českých měst a dva autoatlasy Československa (1:400 000 později i 1:200 000).
Rokem 1989 a vývojem v letech následujících přechází naše ekonomika k tržnímu hospodářství. V roce 1992 se kartografická odnož Geodetického a kartografického podniku privatizuje, vzniká tak Kartografie Praha. Ve stejné době přecházejí do soukromého vlastnictví také dvě státní geodetické společnosti Geodézie Brno a Geodézie ČS, které svou činnost začínají orientovat i na oblast kartografickou. Kartografie Praha, Geodézie Brno a Geodézie ČS se stávají v devadesátých letech dvacátého století dominantními firmami na českém kartografickém trhu.
Po roce 1989 je možné zakládat nové soukromé společnosti, roku 1991 se objevují první nově založené subjekty i na kartografickém trhu. Firmy se z počátku orientovaly na vytváření map pro orientační běh a na plány měst. Některé se postupem času rozrostly v prosperující kartografické společnosti s rozsáhlým edičním plánem. Za všechny můžeme uvést jako příklad firmu SHOCart, která dnes disponuje největším množstvím vydaných map u nás. V prvních letech dvacátého prvního století výrazněji rozšiřuje svůj ediční plán i firma Žaket.
Po roce 1989 na český trh míří i zahraniční kartografické domy. Německý Mairs Geographisher Verlag a rakouský freytag & berndt si na našem území budují své dceřinné společnosti, jež se zabývají převážně distribucí.
Ve druhé polovině devadesátých let dvacátého století a v prvních rocích století jednadvacátého si i další společnosti začínají přibírat kartografii jako jednu ze svých činností podnikání, či vznikají společnosti nové. Někteří bývalí zaměstnanci Geodézie ČS si zakládají firmy Geodézii On Line a Position. Geodézie Brno je po vlastnických výměnách v roce 2001 rozdělena, geodetickou část odkupuje nejvýznamnější česká geodetická firma Geodis Brno, kartografická část se dostává do rukou freytag & berndt, jedna z největších českých kartografických společností devadesátých let tak prakticky zaniká.
Na počátku dvacátého prvního století existuje na českém kartografickém trhu několik velkých kartografických firem a bezpočet firem menších. Trh je přesycen značným množstvím produktů, vysoká konkurence vede ke snižování cen a tím i k menší rentabilnosti tvorby map. Jen ti nejsilnější a nejschopnější můžou přežít. Kvalitní distribuce je základem. V prodeji mají největší zastoupení produkty, jež distribuuje firma Marco Polo, dceřinná společnost Mairs Geographisher Verlag (exkluzivní distribuce Geodézie ČS), uskupení Geoclub Group (exkluzivní distribuce SHOCart) a freytag & berndt, který významně profituje z distribuce turistických map Klubu českých turistů. Naopak Kartografie Praha nemá po krachu největší české distribuční společnosti Geomedia řádně vyřešenou distribuci a tedy i prodej svých produktů.
Vedle komerčních kartografických společností vytváří mapy i některé státní úřady. Nejvýznamnějším je Český úřad zeměměřičský a katastrální (www.cuzk.cz), který vytváří státní mapová díla (mapy velkých měřítek, základní mapy středních měřítek, mapy územních celků, mapy správního rozdělení a tematická státní mapová díla). Mapy je možné koupit v síti jeho poboček po celé republice.