[Home Page]


OBSAH ČÍSLA
04/2005

Resort ČÚZK

  • Odstávka ISKN a omezení funkčnosti katastrálních pracovišť
  • Seznam předpisů a doporučené odborné literatury
  • Uznávání odborných kvalifikací státních příslušníků členských států EU
  • Veřejnost katastru nemovitostí

    Katastr nemovitostí

  • Shareware ODCHYLKY
  • Odchylky- freeware program pro vás
  • Odstávka ISKN a omezení funkčnosti katastrálních pracovišť
  • Veřejnost katastru nemovitostí
  • Rozměr pozemku vytyčuje soud nebo geodet? - 2
  • Veřejnost katastru nemovitostí

    Geodézie

  • Shareware ODCHYLKY
  • Ještě jednou Lišov a něco víc z jižních Čech a okolí

    Kartografie

  • Roztřídění kartografických vydavatelsví v ČR
  • Abecední seznam firem na českém kartografickém trhu
  • Český komerční kartografický trh
  • Nejstarší mapová díla na území ČR

    Pozemkové úpravy

  • Shareware ODCHYLKY

    GIS

  • Shareware ODCHYLKY
  • Odstávka ISKN a omezení funkčnosti katastrálních pracovišť
  • Oficiální oznámení: Červnová konference na Seči se nebude konat
  • ISSS 2005 tleskalo Vladimíru Mlynářovi

    GPS

    DPZ

    Fotogrammetrie

  • Shareware ODCHYLKY

    Software

  • Odchylky- freeware program pro vás
  • Gepard v ZOO

    Různé

  • Dobrodružství v objevování Yetiho
  • Vatikán se o mne zajímá!
  • Pozor na pana Jelínka
  • Krádeže geodetických přístrojů
  • Kolmanova diskotéka vzdělávacích CD-ROMů
  • Zastávka: Výzkumný ústav
  • Zeměměřiči na YouTube - Calgary Historical Land Survey Part 1

    Školství

  • Odborná konference doktorského studia na FAST VUT v Brně
  • Prohlášení studentů vysokých škol k současné situaci ve vládě

    Internet

  • Shareware ODCHYLKY

    Historie

  • Zeměměřické památky v ČR (díl 6.), Středočeský kraj - část II.
  • Nejstarší mapová díla na území ČR
  • Ještě jednou Lišov a něco víc z jižních Čech a okolí

    Přečtěte si

  • Po Geometrickém plánu napsal Jan Bumba Zeměměřické právo

    Zajímavosti

  • Dobrodružství v objevování Yetiho
  • Zeměměřické památky v ČR (díl 6.), Středočeský kraj - část II.
  • Ještě jednou Lišov a něco víc z jižních Čech a okolí
  • Zeměměřiči na YouTube - Calgary Historical Land Survey Part 1

    Z domova

  • Odborná konference doktorského studia na FAST VUT v Brně
  • Odstávka ISKN a omezení funkčnosti katastrálních pracovišť
  • Oficiální oznámení: Červnová konference na Seči se nebude konat
  • Pracovní seminář o webových službách
  • Zeměměřická díla v územním plánování, stavebním řádu a GIS
  • Vyhodnocení ankety ze semináře Zeměměřiči a právo

    Ze zahraničí

    ČSGK

  • Zeměměřická díla v územním plánování, stavebním řádu a GIS
  • Vyhodnocení ankety ze semináře Zeměměřiči a právo

    KGK

    NZK

  • Zákaznický servis jednotného pozemkového evidenčního systému s ohledem na požadavky EU
  • Novinky zeměměřické knihovny č. 5/2004 obsahují:

    Úvodník

  • Tak se nám to pěkně na apríla sešlo

    Katalog

    Vševědna

    Zeměměřičský věstník

  • Sto posluchačů na Novotného lávce
  • "XI. Mezinárodní Polsko-Česko-Slovenské geodetické dny"
  • Užitečná publikace Petra Poláka
  • "Aktuální problémy inženýrské geodézie 2005"
  • Klub seniorů v roce 2004

    Zeměměřická oborová rada

    Průvodce číslem

    Sborník rozhodnutí

    Historie novinek

    Archív

    Neplatiči

    Památky

    Informace pro předplatitele

    Používané zkratky - Zkratkovník

    Vševědna

    Diář

    Krádeže

    Volná místa - Z první ruky

    SECOND HAND - Z druhé ruky

    Objednávky

    Píšete nám

    Koncepce oborů zeměměřictví
    a katastru nemovitostí-příspěvky

    Galerie katastrálních map

  • Zákaznický servis jednotného pozemkového evidenčního systému s ohledem na požadavky EU

    Autor popisuje současný stav katastru v Maďarsku a srovnává jej se stavem v zemích Evropské unie, kde jednotné systémy většinou fungují, každá země má však pro ně vlastní právní rámec. Jednotný maďarský katastr má spojovat oba stávající systémy - katastr a právní registr a zajišťovat jak poskytování informací o nemovitostech, které již funguje, tak i statistická data důležitá pro ekonomické plánování. Jako mnoho projektů i tento je silně závislý na finančních zdrojích a tedy politickém rozhodnutí.

    Úvod

    V poslední dekádě vzrostl celosvětově význam správy území. V rozvinutých zemích tvoří hodnota pozemků a nemovitostí spolu s hypotékami 60 - 70 % národních aktiv a investice do nich se 30 - 35% podílí na HDP. Realizace aktivit spojených s územím vyžaduje aktuální data o nemovitostech a právních vztazích k nim, není tedy divu, že organizace zodpovědné za katastr nebo registry půdy patří k základní infrastruktuře trhu s nemovitostmi.

    Správa území v zemích EU, očekávání od přistupujících zemí

    V Evropské unii jsou za správu území odpovědné vlády jednotlivých členských států a systémy v různých zemích se tedy od sebe liší. EU neudává požadavky na podobu institucionálního rámce, ale klade nároky na bezpečnost vlastnictví, průhlednost transakcí, činnost institucí a rychlost registrace změn při zachování kvality dat. Ačkoli je pro státy EU hlavním cílem bezpečnost vlastnictví půdy, vzrůstá i potřeba zefektivnit služby a koordinovat různé aktivity týkající se území. S tím souvisí také patrná snaha o posun ve směru k jednotným principům na poli registrace půdy a katastru.

    Na katastrálním kongresu v Granadě v květnu 2002 podepsali účastníci z řad členských i přistupujících zemí EU Evropskou deklaraci o katastru, později byla členskými státy EU vytvořena stálá komise pro otázky katastru a registrace půdy. Zdá se, že se EU hodlá držet profesních směrnic vytvořených FIG a organizacemi Spojených národů (UNECE WPLA, FAO atd.).

    Služby maďarského Jednotného registru půdy s ohledem na požadavky EU

    Maďarský Jednotný registr půdy integruje katastr a registr půdy na právní bázi a institucionální úrovni. Je to víceúčelový systém obsahující základní právní, mapová a jiná data o nemovitostech. Přesto však tento systém není schopen splnit požadavky EU ani všechny nároky kladené domácím prostředím, a to především v oblasti efektivity, rychlosti a kvality služeb.

    Hlavní podíl na neuspokojivé situaci má nedostatečné financování Jednotného registru území, které má za následek nevyhovující technickou infrastrukturu a nemožnost zvýšit množství kvalifikovaného personálu.

    V roce 1990, v době změny režimu, tato instituce naprosto nebyla připravená na masivní změny vlastnictví spojené s privatizací a restitucemi. Nízká technická úroveň a nedostatek informačních technologií vedly k nízké kvalitě služeb. Informatizace a technický rozvoj byl uskutečněn s podporou projektu PHARE, resort katastru byl však od počátku devadesátých let podceněn a nemohl uspokojit všechny požadavky Evropské unie, ani domácích uživatelů.

    Hlavními úkoly katastru a registru půdy jsou:

    1. právní úkony, registrace právních změn
    2. poskytování právních, mapových a dalších dat pro externí uživatele.
    1. právní úkony

      Registr půdy musí zajišťovat bezpečnost vlastnictví a transparentní a rychlou registraci změn. Množství právních dokumentů a událostí však roste a pověřené organizace, zvláště ve velkých městech, nemají dostatečné kapacity, takže čas od času dochází k nahromadění úkolů.

    2. datové služby

      Produkce aktuálních kvalitních dat pro potřeby ekonomů, státních úředníků i externích uživatelů je základním úkolem a digitální databáze a elektronická komunikace jsou pro to základním předpokladem. V Maďarském katastru jsou k dispozici veškerá právní data, ale pouze 15% map.

      Většina členských států EU disponuje katastrálními mapami v digitální formě, málokdy však v dostatečné kvalitě - tyto mapy vznikají digitalizací analogových map a nikoli měřením v terénu, které by bylo podstatně nákladnější. Poptávka uživatelů po elektronických mapách je natolik velká, že se požadavek rychlosti upřednostňuje před kvalitou. Vtakovém případě je nutné informovat uživatele o kvalitě dat.

      V Maďarsku byl kladen větší důraz na kvalitu, nyní se tento koncept mění a přibližuje SEB praxi v Evropské unii.

    Jednotný registrační systém o území a tržní ekonomika

    Zatímco katastr podporuje ekonomiku, registr území slouží právním účelům. Jednotný registrační systém o území podporuje obojí. Z právního hlediska je nutné zachovat bezpečnost vlastnictví, z ekonomického hlediska získávat informace pro potřeby plánování, daní, hypoték a statistiky.

    Víceúčelová povaha maďarského Jednotného systému je vhodná pro poskytování veškerých důležitých informací o nemovitostech, ale neumožňuje tvořit statistická data pro potřeby ekonomiky. Takovými daty mohou být: celková hodnota pozemků a nemovitostí, celkový objem hypoték, statistická data o zemědělské půdě apod.

    V Maďarsku a zřejmě i v ostatních státech střední a východní Evropy tato statistická data chybí nebo jsou přinejmenším těžko dosažitelná, v této oblasti by bylo vhodné přiblížit se situaci v EU.

    V souladu s mezinárodními trendy spravuje v Maďarsku území jediná instituce a tou je Jednotný registrační systém o území.

    Závěr

    Je zřejmé, že v Maďarsku závisí rozvoj a uspokojivé služby registru území na finanční podpoře, a tím i na politickém rozhodnutí. Efektivní a kvalitní služby však nejsou jen otázkou peněz, je zde i potřeba změnit přístup příslušných kanceláří a jejich personálu a naučit se sledovat potřeby zákazníků a veřejné požadavky.

    Ze závěrů 2nd Cadastral Congress, 19 - 21 September 2003, Kraków, Poland (Stowarzyszenie Geodetów Polskich) přeložila pro Novinky zeměměřické knihovny 5/2004 (VÚGTK) S. Semerádová (zkráceno)

    András Osskó

    vyvěšeno: 08.04.2005
    poslední aktualizace: 28.04.2005
    ID článku: 1666              Používané zkratky


    Z časopisu Zeměměřič č. 05-04
    [Server] [Pošta]
    vytisknout

    NZK