[Home Page]

2025-06-16-08:30 – Pravidelná pondělní porada šéfů firmy G-Man Jihlava

Hned, jak si sedli, přišla řeč na páteční raut, který uspořádal resort při příležitosti zapsání posledního digitálního katastrálního území do katastrálního levelu SISu. Za firmu G-Man se akce zúčastnil pouze Carlos, a to přestože toho o katastru zase tolik nevěděl, ale jeho partner Franta odjel s rodinou na víkend. Nicméně i Carlos si páteční večírek užil a chápal ho jako poslední kapitolu historie digitalizace českého katastru, kterou jinak znal hlavně z úst svých českých kolegů, celé to pro něho znělo jako pohádka, a to nejen proto, že v jeho domovině Angole měl katastr přece jen odlišný vývoj. Když se s Frantou na jedné konferenci v roce 2007 seznámili a zanedlouho začali úzce spolupracovat, zdála se mu problematika katastru v českých zemích nepochopitelná. Ale tehdy se jí taky nehodlal hlouběji zaobírat, protože to vypadalo, že resort získá monopol na práce v katastru nemovitostí...

Dnes ráno tedy seděli u kávy a zrovna si zavzpomínali, jak vyhráli tendr na dílo, kterému se tehdy říkalo »Technická mapa města« (občas navíc »digitální«) v jihozápadní části Luandy. Akci tehdy financovala EU a spojení místních geometrů s až překvapivě levnými geometry i z tak levnější části EU bylo tehdy výborným tahem.

Teď měli však jiné starosti.

Před půl rokem začala platit směrnice geodetické subsekce Evropské komise o jednotném kartografickém zobrazení (EUS). Mohli sice ještě předávat data v S-JTSK, ale přechodné období končilo 31. 12. 2024 a např. jejich největší zákazník Bell CentralEurop požadoval data v EUS. Druhou aktuální starostí byla oprava jejich Alfy3. Americký MotorCraft, výrobce těchto bezpilotních vrtulníků, které byly výborným nosičem snímkovacích kamer, přestal podporovat SW v řídících jednotkách těchto starších modelů. Když ve firmě před 6 lety rozhodli o nákupu této sestavy, čímž de facto ukončili éru klasického měření, získali sice značný náskok před kolegy, kteří ještě plošně používali GPS, ale stali se fatálně závislými na různých upgradech komunikačního SW mezi Alfou a družicemi.

Na tabletu, který měli před sebou, viděli oranžovou ohradu zadání (objednávky) zájmového prostoru pro aktualizaci a zpřesnění, které požadovala jedna čínská projekční kancelář. Franta již zaplomboval obsah ohrady, asi 25 hektarů (později tento obsah vyřízne a zamění aktuálními daty) a stahoval referenční data, měl dost času i na realizaci, protože termín byl ve středu ve 12 SELČ, ale bez Alfy to byl problém. Přitom věděl, že tihle chlapíci s nimi spolupracují pouze z jakéhosi respektu k místním lidem, nebyl by totiž pro ně problém si relativně aktuální data zakoupit od China Cartography Society, která měla kvalitně zpracovaný 3D model území všech urbanizovaných území na světě.

A aby toho nebylo dost, tak jejich největší pobočka (zaměstnávala 3/4 zaměstnanců G-Manu), která sídlila v indickém Madrasu, začala mít po novelizaci indického zákoníku práce potíže. A to, jak to tak chodí, zrovna v době, kdy denně běhaly mezi Jihlavou a Madrasem stovky MB dat.

Byly ale naštěstí i pozitivní impulsy. Přemístění sídla společnosti z EU do Angoly se ukázalo jako skvělý moment. Carlos to navrhoval již dávno, a přestože tento krok zrealizovali teprve před rokem, tak Frantovi nikdy ty peníze, které odtekly do Prahy a Bruselu, nevyčítal. Nyní seděli v jihlavské kanceláři o 20 m2, ve vedlejší kanceláři sekretářka, ale oba měli pracoviště na venkově, 3/4 zaměstnanců v Madrasu, 2 v Jihlavě a sídlo i s dalšími 6 lidmi v Luandě. Díky přestěhování (a Carlosovým kontaktům) však byla na spadnutí i zakázka na 3D model asi 12 000 ha šelfového pobřeží, které se mělo po výsadbě stát největším producentem mořských řas v Africe. Byl to také jeden z prvních velkých projektů plošného mapování mořského dna…

Mr. Martin, Malec na Moravě

vyvěšeno: 01.09.2005
poslední aktualizace: 19.09.2005
ID článku: 1805


Z časopisu Zeměměřič č. 05-08+09
[Server] Různé [Pošta]