[Home Page]

Jaké bylo turistické léto na mapách?

<p class='tucna-kurziva-odstavec'>I v roce 2006 Češi mířili do tradičních turistických destinací, podle očekávání se staly nejnavštěvovanějšími zeměmi opět Chorvatsko, Slovensko a Itálie. Jaké mapy kterých kartografických společností lidé zvolili pro své cesty do zahraničí?</p> <p>Chorvatsko je dlouhodobě nejnavštěvovanější zemí, v roce 2005 sem přijelo 871 tisíc českých občanů, za rok 2006 se jich očekává až jeden milion. Zájmu lidí o tuto destinaci se přizpůsobily i kartografické firmy. Na českém kartografickém trhu můžeme koupit automapu Chorvatska od Kartografie Prahy, Freytag &amp; Berndt, Marco Polo i společnosti SHOCart, k dostání jsou rovněž automapy předních evropských kartografických domů (např. Cartographia Budapest, Falk Verlag či VKÚ Harmanec). Pozornost si především zaslouží turistický atlas chorvatského pobřeží v měřítku 1 : 160 000 vydaný společností Kartografie Praha (mapová část koupena od maďarské Hibernia Nova Kiadó), soubor podrobných map 1 : 100 000 a turistický atlas Jadranské pobřeží ve stejném měřítku společnosti SHOCart (ve spolupráci s Geodetski zavod Slovenije) a autoatlas po Slovinsku a Chorvatsku 1 : 150 000 vytvořený ve Freytag &amp; Berndt.</p> <p>Území našeho nejbližšího souseda je historicky tradičně znázorňováno významnějšími českými kartografickými vydavatelstvími, mnohem větší trh, minimální jazyková bariéra a významný příjezdový cestovní ruch na Slovensko z České republiky láká k nám i slovenské společnosti. Nejvýznamnější zastoupení map a atlasů má VKÚ Harmanec, jehož hegemonii v posledních letech významně narušuje SHOCart, symbolem soupeření se staly turistické mapy 1 : 50 000 a turistické atlasy Slovenska ve stejném měřítku.</p> <p>Do Chorvatska se jezdí za mořem, na Slovensko na hory, v pořadí českých návštěvníků třetí destinace Itálie je atraktivní nejen mořem a horami, na jejím území se nalézají pozoruhodné architektonické skvosty, významné galerie, v poslední době se i od nás začínají pořádat kulinářské a vinařské zájezdy. Itálie patří mezi vyspělé kartografické země, současné kartografické společnosti mají i více než stoletou tradici. I v České republice se můžeme setkat s produkty světově významného vydavatelského domu De Agostini a LAC (Litografia Artistica Cartografica), které distribuuje GeoClub, od letošního roku se na našem trhu díky distribuci Kartografie Prahy objevila třetí velká italská (nejen) kartografická společnost Touring Club Italiano. Území Apeninského poloostrova svými produkty dobře pokrývá i rakouská firma Freytag &amp; Berndt, v menší míře i mapy distribuované společností Marco Polo, automapy Itálie vydal i SHOCart a Kartografie Praha.</p> <h3>Kartografie v Chorvatsku</h3> <p>Chorvatská komerční kartografie není moc rozvinutá, operuje zde několik společností, které se však většinou orientují na další vydavatelskou činnost (např. nakladatelství Zadro a nakladatelství Ljevak) či na grafické práce (např. Div Commerce a Leo Commerce). Příčinou slabé pozice domácí kartografie je silná konkurence zahraničních firem v Chorvatsku, díky významnému turistickému ruchu je vydáváno mnoho map a atlasů největšími německými a rakouskými kartografickými společnostmi (kterým často samotné mapové práce vykonávají místní kartografové - např. Kartografski laboratorij Križovan), území bývalé Jugoslávie je dobře zmapováno také slovinským zeměměřičským úřadem (Geodetski zavod Slovenije). Chorvaté se zaměřují především na námořní mapy (např. Naval Adria či Chorvatský hydrografický institut), výjimečně jsou také k dostání turistické mapy místní společnosti Smand, které jsou však již poněkud neaktuální.</p> <h3>Kartografie na Slovensku</h3> <p>Až donedávna měl na Slovensku výsostné postavení VKÚ Harmanec, v posledních letech se na kartografickém trhu našeho východního souseda začínají prosazovat další společnosti. Dceřinná firma rakouského kartografického domu freytag&amp;berndt si přibrala k tradiční distribuci map vytváření map vlastních, nejvýznamnější slovenská distribuční společnost Dukát známá také pod obchodní značkou Marco Polo si založila kartografický subjekt BB Kart, Dukát zároveň distribuuje i tvůrce turistických map Simpres a R.G.T. Press, pro Slovensko rovněž objevil polského vydavatele turistických map Signatura. Tradičně se na pultech knihkupectví objevují mapové produkty společnosti MAPA Slovakia Plus. Největším konkurentem kartografů z VKÚ Harmanec však je český SHOCart (a jeho distribuční Svet máp). Slovensko je ráj pro pěší turisty, nejvýznamnějším kartografickým artiklem této země je bezesporu turistická mapa.</p> <h3>Kartografie v Itálii</h3> <p>Italský kartografický trh patří mezi nejvyspělejší v Evropě. Synonymem pro italské mapy je jeden z největších vydavatelských domů na světě De Agostini sídlící v zázemí milánské aglomerace. V hlavním městě italské kartografické tvorby, v Miláně, vytváří mapy a průvodce italský turistický klub Touring Club Italia. V knihkupectvích na Apeninském poloostrově se můžeme setkat s většinou produktů těchto dvou firem. DeAgostini a Touring Clubu s rozdílnou úspěšností konkuruje Litografia Artistica Cartografica (zejména díky známosti značky) a Legenda Novara (svou precizní kartografickou tvorbou zaměřenou na účastníky cestovního ruchu). Zvláštností italského kartografického trhu je přítomnost společností zaměřujících se pouze na tvorbu turistických map - např. dceřiná společnost rakouského Kompassu, Multigraphic, Tabacco, Mapgraphic Edition, Instituto Geografico Centrale. Na plány měst se specializuje Studio FMB a Belletti, mapy vytváří další desítky provinčních společností. Jednoznačně nejvýznamnějším kartografickým střediskem v Itálii je Milano se sousední Novarou (př. DeAgostini, Touring Club, Legenda, Ortelio, LS International Cartography, Grafema), kartografické firmy se vyskytují z cca 90 % na severu, zbytek je v Římě, naopak v Mezzogiornu je kartografická produkce prakticky nulová. Kartografické produkty od DeAgostini a Legendy Novara jsou oceňovány na nejvýznamnějších světových mapových soutěžích.</p> <p>Pro účastníky cestovního ruchu je vydáváno velké množství kartografických produktů. Jsou však tyto mapy a atlasy pro turisty optimální???</p>

Jakub Zmrzlík

vyvěšeno: 20.05.2007
ID článku: 2508


Z časopisu Zeměměřič č. 07-03
[Server] Kartografie [Pošta]